Bugarella's garage

Bugarella's garage

Denne bloggen...

...er ikke stedet for samfunnskritiske sleivspark, dype religiøse diskusjoner, eller interessante betraktninger rundt partikkelfysikk og anyoner.
Dette er stedet for lettsindig fjas, om meg og mitt, og da i hovedsak det jeg gjør rundt folkevognene mine.

I think it's dead...

SkruingOpprettet av Bugarella 2013-11-05 20:47
Jeg gøyv på girkassen på The Mousemobile her om dagen, med det mål for øyet, å få den ren, for så å skifte pakninger, foringer og mansjetter, og sette den inn igjen, og håpe på det beste.
Snakk om gørr... Det var et lag under den som minnet mer om gummi enn noe annet, men sannsynligvis er det en fin blanding av olje og sand eller noe. Nesten litt gøy å få tak på dritten, og vrenge av et tykt lag, og finne en vakker girboks fra 1954 under.

Men mens jeg sto der, så begynte jeg å tenke på denne girboksen som har stått under vann. Jeg så hullet der starteren hadde stått, med dette gråhvite pulverlaget av irr, som også rant i store strømmer ut av boksen, som en grøt fordi det var blandet med vann, da jeg tappet "oljen" av girkassen.
Vel, det begynte å gå opp for meg, at det kanskje er noe naivt å tro at denne noen gang skal fungere igjen.
Etter råd fra han lange i hjørnet, skrudde jeg av enden på girboksen, og fant store mengder av dette irret der også.


Det er ingen grunn til å tro annet enn av den er full av dritten innvendig også, og det er sikkert bare å innse at det er SÅ små sjanser for at den girboksen lever. Gjør den det, er levetiden sannsynligvis så kort at den ikke er verdt arbeidet.
Det er litt skuffende, jeg må si det... Den dønn originale bilen må byttes ut del for del.
Jeg har kommet frem til at jeg må overhale motoren fullstendig også, av samme årsak. Jeg vil tror den har tatt skade av drukningen på lik linje, og gjør jeg jobben halvveis, så dreper jeg den sikkert helt.
Men det kan jeg ikke ta nå, i første omgang.
Såh... Motor og girkasse til oval? Anyone? :)

Hadde forresten en veldig artig fotosession i garasjen med en fotografkompis av meg for et par uker siden. Så nå er bildene til Bugarella's garage-kaldenderen 2014 klare. ;)


Screw water in places where it shouldn't be! And keep up the good spirit, folks!


From Bugarella with Love <3



  • Kommentarer(3)//www.solveig.no/#post44

It's time...

SkruingOpprettet av Bugarella 2013-10-13 19:59
Well, well, well...
It's time.

Time to screw, and time to brag, ehh... I mean blog about it.

Jeg ble ganske passe lei her i vår, men Gamle fru B har gått som ei klokke hele sommeren. To turer tur/retur Oslo, en tur til Rondane, en tur til Snåsa, og ellers har den fungert som hverdagsbil hele sommeren. Det er BOBLA SI DET! <3 ELSK!

Men nå er hun satt unna på låven til Lars (det hørtes så bra ut, så jeg måtte bare skrive det, men han er altså min bror).
Dette bildet er fra den siste morgenen hjemme:

Og de siste ukene, dagene kanskje, jeg er alltid litt usikker på aspektet tid, har jeg hatt veldig lyst til å skru igjen. Og da jeg kom bort i garasjen i dag, så oppdaget jeg at mens jeg har vært drittlei og ikke gjort noe som helst i garasjen, så har jeg faktisk gjort ganske mye likevel. Det var jo litt gøy å oppdage.

Jeg kan ikke fortelle alt som har skjedd, for da blir dette blogginnlegget langt. Men for å oppsummere kort, har det kommet for en dag at bilen har stått under vann en periode, en eller annen gang før jeg kjøpte den. Jeg skal spare dere for all eder og galle inni mitt hode i den forbindelse, da selgeren naturligvis visste om dette, men unnlot å nevne det. Jeg setter meg heller i lotusstilling, med albuene i 60 graders vinkel, plasserer tommel mot pekefinger, og sier med dyp og sindig stemme: "FAEN I HELVETE!!!"

Og så er jeg ferdig med det.

Vel, jeg skulle "tappe motoroljen" av motoren i dag, og det så slik ut:

Nei, se, her er det jammen litt motorolje også:

Det så ca likedan ut da jeg tappet av "giroljen" i sommer også. Så det er mulig både motor og girkasse er døde, men det vil vise seg etter hvert.

I vår oppdaget jeg også at det var en umiskjennelig duft av ammoniakk i bilen, da varmen kom, og alle duftende proteiner tinet opp fra vinterdvalen.
Jeg fant etter hvert ut at den verste stanken kom fra taktrekket over sideruten bak på høyre side, og der fant jeg jaggu et musebol du!
Her er bolet etter at jeg fikk plukket det hele ut av bilen. Og ja da, det du ser innringet er: En død mus.

Doen deres har vært rett ved siden av. Jeg har damprenset, vasket, tekstilrenset, og plukket ut det som plukkes ut kan, og nå er det ikke så verst...

Så, jeg kan vel oppsummere det jeg har gjort hittil, med at jeg har fått mye mer å gjøre.
Men det er fremdeles mye bra bil igjen. Og jeg har en plan. Og jeg har gitt meg selv tid til sommeren 2015. Da skal den på tur til Tyskland, har jeg tenkt.

Vi skrus!


PS: Til alle venner, kjente, dere jeg har møtt, men ikke kjenner, og til dere jeg ennå ikke har rukket å møte, men som er en del av det kule gammelfolkevognmiljøet: Tusen takk for nok en fantastisk morsom sesong, med fine turer, treff og møter! Gleder meg til våren!







  • Kommentarer(2)//www.solveig.no/#post43

Oh happy day!!

SkruingOpprettet av Bugarella 2013-04-07 22:30
Det er utrolig lenge siden sist... Jeg vet. Om noen skulle ha savnet fjaset mitt, så beklager jeg mangelen på oppdateringer, men jeg har igjen blitt utrolig lei av mitt eget pjatt. Skruing derimot, har jeg fortsatt veldig sans for.
Og nå skal dere høre, dere som fortsatt gidder å stikke innom bloggen min i ny og ne:
JEG HAR STARTET GAMLE FRU B I DAG!!!
Weeeeeehhhheeeee!!!
Nok en gang med kyndig, tålmodig og lærerik hjelp av Ståle, som er og blir en knupp.
Jeg har prøvd siden torsdag å få tenning på gamla, men det måtte litt justering av fordeler til, riktig plassering av pluggledninger, og ikke minst litt ekstra power. LITT 12 V, og den startet altså til slutt.
Det er ikke verst, synes jeg, når motoren er overhalt light av en sykepleier/sydame/journalist. Det hadde ærlig talt ikke forundret meg, om den motoren aldri hadde startet mer.
Men nå er selvtilliten på topp!!! Jeg har luftet bremser, alle skjermene er på, og front- og baklykter er remontert.
Det siste hadde jeg gruet meg til lenge, for jeg var sikker på at det kom til å bli et skikkelig arbeid å få de ledningene på rett plass. Det tok ti minutter. Oohhh... Jeg er ikke sikker på om de er helt rett koblet ennå, for lysene er ikke behørig testet, men nå tenker jeg at jeg skal takle ti minutter til.
Sist men ikke minst, HJULA ER PÅ:

Dette er jo en merkedag - Virkelig! Min første boble, min første motor, min første vinter tilbrakt i all hovedsak i en garasje, min første vår med hender som ser ut som de tilhører en middelaldrende maskinist - Kronet med en motor som starter og går - IGJEN. Det er veldig deilig.
Jeg har hatt en fantastisk spennende og artig vinter, med utrolig mange lærerike og morsomme timer i garasjen. Så oppi lykken, er det et snev av vemod. Og lettelse. Og forventning. Det er vår, snart er det sommer. Og enda bedre: Plutselig er det vinter igjen.

Målet er viktig, men folkens, glem aldri det viktigste: La oss kose oss på veien!

Screw you loads!!!

  • Kommentarer(2)//www.solveig.no/#post40

Topp hjelp

SkruingOpprettet av Bugarella 2013-02-24 21:13

Sylinderhoning med vanlig, mekanisk hon er herved gjennomført. Passe fart i bevegelsen, passe rotering, 45 grader i begge retninger.

Tja, jeg vet ikke? Det ble kanskje ikke så verst?

Men da jeg kom til garasjen i dag, fikk jeg en smule subtil kritikk igjen:
”De’ du ha gjort e VÆLDI bra... Men du ha itj gjort de’ NOK!”

Men jeg hører bare det jeg vil høre. Jeg spurte en motorkyndig person til, som sa at det var bra nok. Jeg var ikke mentalt innstilt på å rykke en plass tilbake.

Jeg har også pusset stempler og skiftet stempelringer. Det SER i alle fall bra ut:

Men jeg er så veldig spent på om jeg gjør noe som egentlig blir fullgæli, og motoren aldri starter mer. Da er det ingen, aller minst jeg, som har noen peiling på HVA det er jeg har gjort galt, når jeg har stått her og kokkelert alene. Time will show!

Men i dag fikk jeg hjelp. Det var tid for å skru på toppene igjen, og det ble for mye for en liten hjerne å huske på alt som da måtte huskes, så det var best å få med et par handy-men. Disse gutta er så handy, at de er et skikkelig handy-kupp begge to. De har sånn handy-kupp-bevis, så de kan parkere på de beste plassene utenfor kjøpesenter og sånt.

Ingen hadde nemlig noen klemme som passet stemplene mine, når ringene skulle klemmes sammen, og sylindrene tres over. Det ble mildt sagt litt vanskelig å få til uten, spesielt siden jeg har insistert på at ingen flere stempler skal plukkes av. Ingen!

Men med et par minutters arbeid, var verktøyet i orden, og da var det plankekjøring.

Etter å ha fått en innføring, måtte jeg selvfølgelig ta den andre siden selv.

Og da mener jeg ALENE. Jeg mener det MÅ være mulig for én person å få på sylinderen på stempelet med et så bra verktøy.

Kanskje…?

Tvilte ALDRI!

Moment of truth:

Alt gikk fint! Ja, bortsett fra det som selvfølgelig måtte skje, det ligger i navnet: Ingen husket gløm-blækket. Før etter at den første toppen var ferdig montert. Det ligger vel i tidsskjemaet til alle som monterer motor det, at i alle fall én av de to kjøleblikkene skal glemmes.

Nå har jeg rett og slett ikke peiling på hva som er neste punkt på listen. Jeg har vært HIT i hodet mitt, men ikke lenger. Dette kan bli spennende, for selv om jeg har blitt en kløpper på å demontere motor, skal ingen tro at jeg har peiling på å sette sammen igjen.

Spennende.

Fortsettelse følger…

Screw you!

  • Kommentarer(2)//www.solveig.no/#post38

Stempel inn – Stempler ut

SkruingOpprettet av Bugarella 2013-02-14 23:29

Dr Bugarella kan herved melde om en vellykket transplantasjon, og stempler ut av garasjen for i dag.

Endelig. Tre motorer har vært inne i bildet, før jeg lyktes med å finne en forlikelig donor.

Det første stempelet viste seg å ha feil dimensjon på kryssbolten, som tidligere nevnt. Da fikk jeg like godt tilkjørt fire donormotorer til, som skulle kastes om ikke jeg eller noen andre ville ha dem. Så da takker jeg jo, og neier pent, selvfølgelig.

Vel, jeg tok for meg den ene av dem i går. Den er samme årsmodell som min egen, og det tenkte jeg var lovende.

Willy er veldig hjelpsom, forresten.

Men motoren sto dønn fast, og det var et fryktelig prakk å få av topper og sylindere. Hadde det ikke vært for at det dukket opp en uventet hjelper i garasjen sånn helt plutselig (du kom kanskje egentlig ikke innom for å skru motor du, Per…?), så hadde jeg gitt opp forsøket. Stemplene viste seg å være svært preget av tid, fukt og røff demontering, med både riper og rust, og det var ikke aktuelt å bruke dem.

Den motoren er herved sertifisert som giver av de fleste organer.

Vær så god neste donormotor!

Til deg som hadde denne motoren før: ”Sylinderforing” betyr ikke å fôre sylinderen med høy…. Men blandingen av høy, olje og annen dritt har kanskje preservert motoren godt under lagring, for nå gikk det unna - Alle skruer og deler løsnet lett, og dette virket lovende.

Jeg begynner å bli dreven på å demontere motor nå, og i dag tror jeg jaggu jeg gjorde det i bortimot rett rekkefølge også. Jeg husket til og med at denne må av:

...før jeg kan ta av denne:

Stempel ut. Og så kom The Moment of Truth – Hadde vi riktige dimensjoner denne gangen?

Jeeei!

Stempelet ser aldeles supert ut også gitt. Fantastisk vakkert:

Siste kirurgiske hånd på verket, og transplantasjonen er erklært vellykket, så langt jeg kan se på dette tidspunktet.

Man vet jo selvfølgelig aldri da, før pasienten har vært oppe og beveget på seg, og fått litt fuel gjennom systemet. Så vi får se, når det blir tid for utskriving. Da får vi et bedre overblikk, og kan fastslå om alt har gått bra.

Så, da er jeg egentlig tilbake der jeg var for en uke siden. Og hva var det som sto for tur...? Jo, jeg skal løsne reimhjulet på veiva for å få av plata under. Det er vel bare å stikke inn et skrujern, og ta i alt jeg makter på bolten da sikkert?!?!

Screw you!

  • Kommentarer(0)//www.solveig.no/#post36

Indianer-Jonas og Det fordømte stempel

SkruingOpprettet av Bugarella 2013-02-10 18:56

Jeg fikk en flott lørdagstur oppover Gauldalen i går, i et fantastisk solskinn, og med 22 kalde grader på stokken. Da blir naturen unektelig vakker å se til.

Og det var veldig artig å demontere sylinder og stempel sammen med en trivelig fyr fra Horny Island Aircoolers, som uten videre hostet opp en 1200-motor som kunne brukes som donor.

Min begynner å bli ganske så ren nå, og dette er inspirerende arbeid. Utrolig mye artigere enn å vaske hus, klær og kopper. Dessverre...

Så i dag var jeg virkelig motivert, topp ambisjoner, og det på tross av seks minusgrader inne i garasjen ved ankomst. Etter show-and-tell-metoden fra i går, følte jeg at jeg nå kunne demontere stempel. Og etter det jeg kan forstå, så gikk det brukbart.

Jeg er åpen for kritikk i ettertid, på metoder og bruk av utstyr – Fullt bevisst på at jeg gjør ting jeg ikke har peiling på. Men artig er det!

Jeg leser på internett at man kan skade stempelstaget hvis man banker og slår på kryssbolten for å få den ut… Nåååh. Men jeg måtte jo dét, den satt litt fast. Våkner plutselig en søndagsmorgen med skikkelig rådebank jeg nå da, sikkert. Dagen-derpå-følelsen…

Vel, den tid, den erfaring.

Da jeg var klar for å montere nytt stempel, så kom det for en dag at en gulost slett ikke bare er en gulost, og at en 1200 boblemotor slett ikke bare er en 1200 boblemotor. Feil stempel. Kryssbolten på det nye stempelet er større enn på mine, og går ikke inn i hullet på stempelstaget.

Calling Horny Island: ”Ja, hallo, er Indaner-Jonas hjemme? Jeg skulle hatt litt mer hjelp med Det fordømte stempel…”

Joda, Indianer-Jonas ordner dette han. Jeg får ta elvebåten og padle oppover dalen etter enda et stempel. Så blir alt bra.

Mentor #1 sier forresten at han har hon, så jeg får gått over sylindrene med det samme jeg holder på. Jeg lurte på om det er en hann-hon eller ei tispe han har.

Det eter på seg dette prosjektet mitt. Men det blir sikkert bra. Nå når jeg til og med får lånt meg en hund. Håper den er god på motor.

Screw you!

  • Kommentarer(0)//www.solveig.no/#post34

Kvinnfolk og bil…

SkruingOpprettet av Bugarella 2013-02-08 20:09

%&…#§#*!!*”…#£¤..!!!

Jeg vil ikke snakke om det.

Egentlig. Men jeg har pålagt meg selv i eksponeringsterapi, å fortelle verden om idiotuhellet mitt i dag.

Jeg demonterer og vasker motor for tida, og gjør klart til å skifte pakninger, lager, støtstangrør og diverse. Superartig, og veldig lærerikt. Nesten i overkant.

Jeg har demontert toppene, og plukket like godt av sylindrene, for å rengjøre skikkelig. Jeg dekket stemplene godt til, og satte i gang med å vaske motorblokka. Det blir veldig bra, og jeg blir inspirert. Jeg må av med dekselet under veivakselreimhjulet, fant jeg ut. Der var det mye dritt og oljesøl, og dekselet kan med hell få et lag svart lakk. Da må reimhjulet av.

Åkei, når jeg svinger på hjulet, så beveger stemplene seg, og jeg må altså sørge for å holde hjulet godt igjen når jeg forsøker å løsne bolten. Jeg putter inn et skrujern i et hull på hjulet, og legger krefter på skralla, og KAPANG! – PLING! Der smeller det, og en metallbit spretter ut på gulvet. Jeg ser med en gang hvor den har kommet fra, og det var både svarte og grønne uttrykk som spontant løp ut mellom mine lepper. Veldig lite sjarmerende. Jeg skjønner i ettertid at skrujernet aldri fikserte hjulet mot motorblokka som jeg trodde, men stempelet tok hele støyten. Jeg hadde vel egentlig flaks da, som tok bare ett stempel.

Så utrolig dustete.

Jeg er ikke av dem som blir sur så fort, og langsint er jeg enda sjeldnere. Men etter dette var jeg mutt i over en halvtime. Da begynte jeg å bli litt flirfull av min egen surhet, og det gled sakte over. Dessuten fikk jeg også en utrolig hyggelig melding om at det ligger en ny sylinder med tilhørende stempel og venter på meg litt lenger oppi dalen. Den får jeg kjøpe til den nette sum av ubetalelig, mot avhenting, og jeg tenker at jeg herved kan slutte meg til den kloke uttalelsen av krisepsykologen som kom først til stedet da ulykken hadde skjedd:

”Men, dette er bra! Learning by doing. Nå har du lært.”

Jepp.

Nå vet jeg at hvis jeg skal demontere reimhjulet på en boblemotor, så gjør jeg det før jeg demonterer sylindere og stempler. Check.

Her fant jeg igjen biten, etter at jeg hadde plukket den opp etter uhellet, bannet, og kastet den med full kraft i gulvet igjen:

Tuborg, potetgull, Idol og eksponeringsterapi hjelper det også. Jeg er fremdeles en dust, men en stadig klokere dust.

Screw you!

  • Kommentarer(2)//www.solveig.no/#post32

Twisted hoses

SkruingOpprettet av Bugarella 2013-01-28 12:07

Det er sannsynligvis en grunn til at selvsensur på eksamen og fagprøver aldri har blitt spesielt utbredt. I iver og glede over å ha gjennomført en test, er det lett å overse egne feil og mangler. Men da er det godt å ha en ekstern sensor, som sier diskret fra via sms, om at man har dritt på draget. Eller ”vridd bremseslangen”, som det heter heretter:

Bildet ligger ute i forrige blogginlegg, og jeg fikk følgende melding i dag:

”Kjempebra! Men du… Du sjer ut te å ha tvinn på bremseslangen. Ikke bra.”

Veldig pedagogisk – Skryt først, så subtil og taktfull kritikk.

Det er godt at jeg ennå ikke har rukket å registrere Bugarellas bremseslangeskifteservice i Brønnøysundregisteret.

Jeg går på et par år til som lærling jeg… For sikkerhets skyld.

Det har for øvrig alltid vært et problem for oss damer med vridde strømpebukser, som her på Melhus kalles vridd hosso.

Dette var jo en interessant vri.

Twist and shout: Screw you!

  • Kommentarer(3)//www.solveig.no/#post31
Neste »