Bugarella's garage

Bugarella's garage

Denne bloggen...

...er ikke stedet for samfunnskritiske sleivspark, dype religiøse diskusjoner, eller interessante betraktninger rundt partikkelfysikk og anyoner.
Dette er stedet for lettsindig fjas, om meg og mitt, og da i hovedsak det jeg gjør rundt folkevognene mine.

Itjnå problem!

SkruingOpprettet av Bugarella 2013-01-10 20:38

Jeg bestemte meg i forrige uke for at jeg skal plukke ut motoren, og skifte alle pakninger, og diverse annet. Mest fordi det er greit å gjøre det ordentlig når jeg først skal skifte noen pakninger, men også fordi jeg bare hadde lyst til å plukke ut motoren. Neh, altså, egentlig var det faktisk mest av sistnevnte grunn. Jeg fikk så fryktelig lyst.

Men jeg har nå aldri plukket en motor ut av en bil da – sydame, sykepleier og journalist som jeg er – så jeg var litt spent på hvordan det skulle gå. Da jeg snakket frampå om assistanse og hjelp i garasjen, fikk jeg til svar at det sikkert kunne ordne seg, men ”du må itj ha så lite trua på dæ sjøl! E itj nå problem det dærre, sjø.”

”Neheinei,” tenkte jeg, ”har du seriøst tenkt at jeg skal gjøre det SELV?!”

Men jeg sa det ikke høyt. Jeg gikk i stedet hjem og fant meg en instruksjonsvideo på YouTube, og bestemte meg for at dette helst skulle gjøres en dag det bare var meg i garasjen.

Jeg tar da en utfordring!

Dagen var i dag, og jeg måtte selvfølgelig fotodokumentere dette.

Først merking av alle ledninger, før jeg plukket dem av og la dem pent til side:

Så av med luftfilteret:

Løsne gassvaier fra forgasser:

Ut med hva den brya der bakerst nå enn heter...:

Og så var det pittelitt trangt å få løsnet skruene mellom viftehuset og brannveggen:

Avklemming av bensinslange, og bort med varmerør:

Ut med gassvaier, og alt til side:

Etter å ha løsnet de to siste skruene, var det bare å sette under jekken, og rugge motoren løs:

Og vips:

Utrolig artig å ha gjort dette helt alene. Jeg måtte bare ha én liten telefonkonsultasjon, som jeg godt kunne latt være (jeg kjedet meg egentlig bare litt i kaffepausen), men ellers gikk det utrolig glatt og lett, på godt under to timer.

I all beskjedenhet så er jeg veldig fornøyd med innsatsen.

Nå venter jeg på pakninger, støtstangrør, clutchlamell, shimring og utløserlager til gearkassen, nye bremseslanger og gummipakning til motorlokket.

Upåklagelig behandlingstid og service på ordren fra Unneberg Bil, men Posten trenger litt mer tid. Pakken kommer vel før jeg rekker å finne og pugge filmen "How to change a full engine gasket set on you Volkswagen Beetle" på YouTube.

Jeg har forresten lakkert ferdig siste innerskjerm siden sist jeg blogget, pusset skruene som fester ytterskjermene, og begynt å henge dem på. Jeg har bare ikke giddet å fortelle om det, jeg ble så akutt lei av min egen narsissisme. Det er tøft å være sjenert ekshibisjonist. Men nå kom jeg veldig sterkt tilbake i dette innlegget da, det skal sies. Det kan hende det blir en stund til neste gang igjen.

På lørdag er det julebord i Trondheim Volkswagenklubb, og det tror jeg kan bli riktig så bra! Jeg gleder meg veldig.

Screw you!

  • Kommentarer(2)//www.solveig.no/#post28