Bugarella's garage

Bugarella's garage

Denne bloggen...

...er ikke stedet for samfunnskritiske sleivspark, dype religiøse diskusjoner, eller interessante betraktninger rundt partikkelfysikk og anyoner.
Dette er stedet for lettsindig fjas, om meg og mitt, og da i hovedsak det jeg gjør rundt folkevognene mine.

Itjnå problem!

SkruingOpprettet av Bugarella 2013-01-10 20:38

Jeg bestemte meg i forrige uke for at jeg skal plukke ut motoren, og skifte alle pakninger, og diverse annet. Mest fordi det er greit å gjøre det ordentlig når jeg først skal skifte noen pakninger, men også fordi jeg bare hadde lyst til å plukke ut motoren. Neh, altså, egentlig var det faktisk mest av sistnevnte grunn. Jeg fikk så fryktelig lyst.

Men jeg har nå aldri plukket en motor ut av en bil da – sydame, sykepleier og journalist som jeg er – så jeg var litt spent på hvordan det skulle gå. Da jeg snakket frampå om assistanse og hjelp i garasjen, fikk jeg til svar at det sikkert kunne ordne seg, men ”du må itj ha så lite trua på dæ sjøl! E itj nå problem det dærre, sjø.”

”Neheinei,” tenkte jeg, ”har du seriøst tenkt at jeg skal gjøre det SELV?!”

Men jeg sa det ikke høyt. Jeg gikk i stedet hjem og fant meg en instruksjonsvideo på YouTube, og bestemte meg for at dette helst skulle gjøres en dag det bare var meg i garasjen.

Jeg tar da en utfordring!

Dagen var i dag, og jeg måtte selvfølgelig fotodokumentere dette.

Først merking av alle ledninger, før jeg plukket dem av og la dem pent til side:

Så av med luftfilteret:

Løsne gassvaier fra forgasser:

Ut med hva den brya der bakerst nå enn heter...:

Og så var det pittelitt trangt å få løsnet skruene mellom viftehuset og brannveggen:

Avklemming av bensinslange, og bort med varmerør:

Ut med gassvaier, og alt til side:

Etter å ha løsnet de to siste skruene, var det bare å sette under jekken, og rugge motoren løs:

Og vips:

Utrolig artig å ha gjort dette helt alene. Jeg måtte bare ha én liten telefonkonsultasjon, som jeg godt kunne latt være (jeg kjedet meg egentlig bare litt i kaffepausen), men ellers gikk det utrolig glatt og lett, på godt under to timer.

I all beskjedenhet så er jeg veldig fornøyd med innsatsen.

Nå venter jeg på pakninger, støtstangrør, clutchlamell, shimring og utløserlager til gearkassen, nye bremseslanger og gummipakning til motorlokket.

Upåklagelig behandlingstid og service på ordren fra Unneberg Bil, men Posten trenger litt mer tid. Pakken kommer vel før jeg rekker å finne og pugge filmen "How to change a full engine gasket set on you Volkswagen Beetle" på YouTube.

Jeg har forresten lakkert ferdig siste innerskjerm siden sist jeg blogget, pusset skruene som fester ytterskjermene, og begynt å henge dem på. Jeg har bare ikke giddet å fortelle om det, jeg ble så akutt lei av min egen narsissisme. Det er tøft å være sjenert ekshibisjonist. Men nå kom jeg veldig sterkt tilbake i dette innlegget da, det skal sies. Det kan hende det blir en stund til neste gang igjen.

På lørdag er det julebord i Trondheim Volkswagenklubb, og det tror jeg kan bli riktig så bra! Jeg gleder meg veldig.

Screw you!

  • Kommentarer(2)

Fill in only if you are not real





Følgende XHTML-tags er tillatt: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS og Javascript er ikke tillatt.
Opprettet av Bugarella 2013-01-11 20:42

Takk igjen! :)Ja, jeg er SÅ glad for at jeg ikke har "gode hjelpere" rundt jeg som synes jeg er søt og hjelpeløs, og gjør ting for meg. ;) Jeg er ufattelig takknemlig for å bli pushet akkurat der jeg trenger det.Tusen takk for gode tips! Jeg hadde ikke tenkt på det, og det er veldig gode poenger. Jeg visste det var dårlig lydisolert baki der, men ikke tenkt på at jeg burde ta det nå. Topp-råd! :) Jeg gleder meg til å praktisere litt som indremedisinsk sykepleier på mekanisk avdeling. ;)

Opprettet av Solan 2013-01-11 11:24

Bra innsats, Solveig! Er nok noen i VW-miljøet som faktisk aldri har gjort dette helt aleine. Når motoren først er ute, så er det jo veldig lurt å "shine opp" motorrommet litt, siden det da er så lett tilgjengelig. Jeg ser at du ikke har lydisolasjon på torpedoveggen og sidene i motorrommet, dette kan være lurt å få på stell hvis du ikke er altfor glad i bråk når du kjører. Hvis du ER glad i mye motordur, så kan du jo bare ha det som det er, og bare vaske eller eventuelt lakkere der det trengs. Men alt dette har du sikkert tenkt på allerede... Bra du har mekkekompiser som hjelper deg (ved behov) med å gjøre det sjøl, og ikke folk som GJØR det for deg, da lærer man som regel fint lite. Jeg regner med at du vil kose deg med å stelle med hjertet til fru B. også, en sjenert ekshibisjonist tar sikkert jobben som hjertekirurg på strak arm. Og husk: Det er ikke akkurat "rocket surgery" ;)

Screw on!