Bugarella's garage

Bugarella's garage

Denne bloggen...

...er ikke stedet for samfunnskritiske sleivspark, dype religiøse diskusjoner, eller interessante betraktninger rundt partikkelfysikk og anyoner.
Dette er stedet for lettsindig fjas, om meg og mitt, og da i hovedsak det jeg gjør rundt folkevognene mine.

Oval weekend

FolkevognpratOpprettet av Bugarella 2013-01-16 20:18

En fin fyr jeg kjenner antydet til meg i helga at jeg burde gå for en oval weekend. And so I did…

Dette er historien om mitt livs største impulskjøp, dog planlagt i rundt tre år. Er det utelukkende bilder av min ”nye” bil du er interessert i å se, da kan du scrolle deg til nederst i innlegget.

Jeg våknet morgenen etter julebordet i TVWK, ikke helt i water og med et snev av influensa, premenstruell, med lett angst, og sedvanlig i denne tilstanden: Alt for tidlig. Før jeg hadde rukket å få sortert hjernecellene, ringte telefonen:

- Du, nå ligger det en oval til deg på Finn. 1954-modell. Du skal få telefonnummeret med det samme, ring med en gang, og ikke vent og bli for sen nå da, sånn som sist!

Jeg fikk beskjed om at bilen sto på Lampeland, og jeg tenkte halvt i søvne at det var jo praktisk, at den sto utenfor en butikk her i byen.

Men når Lampeland viser seg å ha eget postnummer, som i tillegg er 3623, ja da er det ikke så nærme likevel. Men man kan ikke henge seg opp i detaljer.

Jeg ringte, og det var det flere som hadde gjort, men ingen hadde kjøpt den. Selger hadde avtalt en visning på ettermiddagen, så jeg kunne ringe igjen etterpå. Og da vedkommende ikke kunne by det selger ville ha for den, så var den ennå til salgs da jeg ringte tilbake.

Jeg lurer på hvor mange tanker det går an å ha i hodet på én gang. Det som er helt klart, er at jeg i alle fall slo nye rekorder denne ettermiddagen. Kan man kjøpe en gammel bil til denne prisen usett? Kan noen se på den for meg? Hvor sprøtt er det å kjøre over hundre mil på en dag for å kjøpe en så gammel bil at den ikke en gang har synkront førstegir? Hvem skal passe barna? Må jeg selge gamle fru B? Har jeg tilgang på tilhenger? Har jeg tilgang på bil med hengerkrok? Hvordan er det egentlig å kjøre en bil med usynkront førstegir? Kan noen bli med meg? Hvor mye får jeg for gamle fru B? Hvor lang tid tar dette? Kommer jeg hjem til jeg må på jobb igjen? Hvor kult er det egentlig ikke med usynkrone gir!? Er jeg spik spenna gæren?

Vel, heldig som jeg er, fikk jeg fantastisk god hjelp med å finne en som kunne se på bilen for meg, og vedkommende dro av gårde med en gang. Vittig nok viste det seg etterpå at vi to kjenner hverandre fra BugCamp i 2012. Vwerden er ikke stor.

Jeg bestemte meg for å slå til, og bilen måtte av ulike årsaker hentes dagen etter. Den ble en sen kveld med mye organisering, og en tidlig morgen, men turen ble til gjengjeld ganske lang.

Vi kom til Lampeland i tretida på ettermiddagen dagen etter, og ble geleidet inn i en låve full av utrolig mye kult. Jeg kunne sikkert tilbrakt en halv dag der, bare med å gå rundt og se på traktorer, biler og utstyr.

Og inne i et hjørne sto ovalen. Bilen var vakker. Den er vakker. Men den sto plassert utrolig keitete til i en stor, men veldig full låve. Så jeg har lært noe viktig på denne turen også: Ta med hjuldollies og jekk når du skal hente en gammel bil som ikke er kjørt på flere tiår.

Den sto DØNN på alle hjul. Å få den opp på hengeren var tre timers arbeid. Arbeid jeg ikke hadde vært i nærheten av å klare selv, så hadde det ikke vært for mitt gode turfølge, hadde jeg fremdeles vært ovalløs gitt, det skal være sikkert. Jeg håper ikke den mannen fikk varige mén…

Men bilen kom opp på hengeren til slutt, og vi var klare for den andre halvdelen av kjøreturen.

Og Østerdalen er ikke kortere midt på natta, den er ikke det. Jeg er glad jeg liker veldig godt å kjøre bil med tilhenger, og med min brors bil med synkronisering på alle automatgirene, gikk det egentlig over all forventning. Hjemme kvart på fem – på jobb igjen halv åtte. Litt tøff dag, men det var verdt det! Se på dette:

Levd liv (Enkelte vil nok påstå at denne må bankes ut - Selv er jeg usikker):

Stigtrinnene er veldig hele og fri for rust:

To hele hjertebaklys:

Under panseret ser det nesten ut som bilen er ny... Helt utrolig vel bevart! I motsetning til sin nye eier, vil nok noen påstå:

Chassisnummer og motornummer er begge fra april 1954. Mye tyder på at det er originalmotoren som står her:

Vognen er levert av Jespersen &Thon i Tønsberg. Godt å ha et telefonnummer jeg kan ringe, hvis det skulle bli noe:

Dørtrekkene er så merkelig vittig slitt i forhold til resten av interiøret. Det har vært uforholdmessig stor trafikk ut og inn av denne bilen:

Dopapir, fyrstikker, Globoid og skademelding - Veldig viktig ekstrautstyr:

Og dette er den typen rust jeg foreløpig har funnet under bilen. Det er så godt som INGEN TING! Hvis det ikke dukker opp store overraskelser, vil jeg påstå dette var et funn:

Det gikk forresten ganske mye lettere å få bilen av hengeren, med nyinnkjøpte Dolly, Molly, Polly og Holly fra Torshov (de må bli et koselig bekjentskap for Willy).

Tusen millioner takk til de det gjelder for passe harde dytt bak, råd, assistanse, følge og hjelp. Jeg er veldig glad for at dette kjøpet gikk i boks.

Jeg tror ikke jeg skal ha fritidsproblemer neste vinter heller.

Glæ mæ!

Screw you all!

  • Kommentarer(6)

Fill in only if you are not real





Følgende XHTML-tags er tillatt: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS og Javascript er ikke tillatt.
Opprettet av Bugarella 2013-02-01 16:32

Så artig! Det hadde nå vært fint å lakkere de tilbake da, synes du ikke...?! ;)Håper på å få med minst ett vintage-treff i Tyskland jeg også, enten neste år, eller året etter. Vi får se...Tusen takk! Lykke til videre på veien du også. :)

Opprettet av Petter 2013-01-31 07:57

Hei og gratulerer med fin bil!!

Har selv -54 strotos silver som ble importert til Norge -57. Chassinummer 1-705905(?) Produsert 4.9. 1954. Bilen var allerede da omlakkert til mørk blå. Metalikk lakk på 50 tallet var visstnok svært dårlig slik at disse bilene ble veldig fort omlakkert. Eneste sted hvor jeg fant igjen originalfargen var på innsiden av hanskelokket!!!!! Har hatt bilen siden -93 og med skilt siden -95. Bilen har original motor, men gearkasse er skiftet til en annen med usynkronisert 1. gear. Jeg har vært på treff i Tyskland 3 ganger med den og 4. tysklandstur blir i sommer! Moro at det kommer flere ovaler på veien!! Lykke til med nykjøpet:-)

Opprettet av OK i Hagen 2013-01-22 10:10

Flott bil! :) Vask og polér, fiks noen småting og bruk den som den. Litt av sjarmen at det er litt bulker & patina..

a bunch of Screw too you!

Opprettet av Bugarella 2013-01-18 21:16

Tusen takk! :) Dette er gromkjerra si, ja.Og det er vel ingen tvil om at det ligger noen timer screwing og venter på meg. B)

Opprettet av Solan 2013-01-18 19:11

Grattis, Solveig!! Kanonkul kjerre, likte spesielt setetrekka på forsetene, og Globoidboksen. Jeg ser den er luksusutstyrt, med TO solskjermer også. Og lurt å ha med seg (alle fire) olly'ene når en skal på boblehentetur. Som vi sier her i Bergen: Slit'an! Og: Screw even more!

Opprettet av Mr. Savannah 2013-01-17 06:48

Du dæven døtte............ Den så jaggu grom ut som få...